Leervragen en reacties n.a.v. thema 2

3 gedachten over “Leervragen en reacties n.a.v. thema 2

  1. in mijn onderwijspraktijk gaan we opstarten met een BBL opleiding. Dit vormt namelijk de inhoud en de uitdaging van LA2 voor mij. Dat houdt in dat nog geen curriculum bestaat dus geen analyse gemaakt kan worden. ik ben bezig met een curriculum. Dus de vraag is: mag ik vanuit literatuur het management adviseren welke keuzes gemaakt kunnen worden in het samenstellen van het curriculum? Sowieso vanuit management (na de gespreken die gevoerd zijn) is gekozen om the backward design te gebruiken in acht nemend de stappen van Dick and Carey als design model.
    graag iemand zijn wijsheid met mij delen! AVB Andrei

    • Hallo Andrei,
      Ook ik ben aan het ontwikkelen voor een MBO BBL-opleiding. Ik ben van mening dat je (ook al bestaat is er nog geen BBL-traject van een opleiding) toch kunt analyseren bij aanvang van je ontwerpactiviteiten. Je kunt de systems approach van Dick Carey&Carey gebruiken:
      – op basis van de bestaande voltijdsopleidingen beginnen met benoemen van kernactiviteiten die in ieder geval in het BBL-traject aandacht moeten krijgen
      – beschrijf je doelgroep: welk type deelnemers verwacht je aan te trekken op de BBL-opleiding?
      – beschrijf de visie: hoe wil je dat BBL-ers het leertraject benaderen? welke mate van zelfstandigheid verwcht je en hoe wil je dat vormgeven?
      In ieder geval zijn dit vragen die je jezelf moet stellen bij het ontwikkelen van een nieuw traject, ook als je backward design gebruikt moet je een stevige basis leggen. Ik zou het interessant vinden wat meer van je plannen te horen en te bekijken hoe we elkaar in dit traject kunnen versterken. Groet, Heleen

      • Super Heleen
        Leuk dat je een reactie hebt geplaatst. Zie je kans dat we elkaar morgen spreken? op de vragen die je stelt heb ik al antwoorden. Ik ben bezig met een BBL voor een ICT opleiding.

Plaats een reactie