Jonge kinderen en computers

Stel jonge kinderen zo min mogelijk bloot aan computers, zet me toch aan het denken. 21th century skills…ICT-vaardigheden….
Dit artikel stond in de Volkskrant, maar er zijn meerdere artikelen te vinden die naar het onderzoek van Manfred Spitzer verwijzen. Hij richt zich op het geheugen.
Zou het kloppen? Dit geluid hoor je niet zo vaak. Groot risico op slechte schoolprestaties. Computers stimuleren een vluchtige manier van leren. Daar kan ik me wel iets bij indenken. Ik denk dat het hier ook is ‘Teveel is niet goed. Eet gevarieerd en matig’

6 thoughts on “Jonge kinderen en computers

  1. Hoi Marjo,

    Wat mij betreft leidt ieder middel dat didactisch gezien ingezet wordt als ‘een bidden bij de Heilige Geest bij de kermisopstelling’, tot slechte schoolprestaties.

    Groet,

    Johan

  2. Hallo Johan en Marjo,

    Je zin snap ik niet helemaal Johan (zal m’n opvoeding wel zijn, zat weinig bidden in). Het artikel dat Heleen laat zien is iets genuanceerder over het welles/nietes van inzetten ICT bij kinderen.
    Je kunt wel willen dat kinderen t/m 18 niet met computers in aanraking mogen komen, maar ICT, itt roken en drinken, (oké ik las ook de column van Silvia Witteman) is ook voor kinderen een goed bruikbaar hulpmiddel. Maar ja, je moet wel blijven nadenken over het doel van het inzetten lijkt mij. (dat bedoel je vast Johan)

    Groetjes, Carlien

  3. Stuk van Marjo en Heleen (Digital Turn) zijn mooi twee uitersten??

    Probleem met dit soort stukken is dat je alleen op je eigen gevoel kan afgaan. Ik kan de wetenschappelijke correctheid van beide stukken niet beoordelen.

    Wat mij aanspreekt bij de Digital Turn was een zin die zoiets zei als: Als mensen zijn we altijd al gewend geweest zaken uit hun omgeving als hulpmiddel te gebruiken. Dit kan gaan om speren of tegenwoordig om computers. Hoort gewoon bij de evolutie van de mens, we kunnen gewoon niet anders. Of we willen of niet, we kunnen gewoon niet zonder die hulpmiddelen.

    Dat geldt net zo goed al voor die speren in de prehistorie. Als men toen massaal afgesproken had geen speren te gebruiken, was er minder voedsel geweest en dus minder mensen en minder welvaart.

    Waar ik wel vraagtekens bij zet is kinderen die niet meer leren schrijven. Alles wordt direct getikt op de Ipad. Maar waarschijnlijk is dat ouderwets van mij. Waarschijnlijk is schrijven met de hand eigenlijk gewoon overbodig geworden.

    Het vergelijk van de Duitser onderzoeker dat je ook pas mag gaan rijden als je 18 bent, gaat trouwens mank. Het zou mij niks verbazen als een kind van 10 na goede training beter kan autorijden dan een volwassene.

  4. Ik kan me wel vinden in de theorie van de Duitse geheugenwetenschapper. De ontwikkeling van de hersenen van kind tot volwassene is erg gericht op de ontwikkeling van zelfregulering. Stap voor stap leren we om zelf na te denken over de doelen die we willen bereiken. Dit is een proces van jaren en bij de een gaat het sneller dan bij de ander. Kinderen zijn nog erg gericht op prikkels van buitenaf die leiden tot korte termijn doelen. Ze zien een snoepje (externe prikkel) en willen het meteen hebben. Volwassenen hebben (als het goed is) geleerd zichzelf om zichzelf af te vragen (interne prikkel) of het wel goed is om een snoepje te nemen. Misschien word je er wel te dik van of is het slecht voor je tanden. Neuropsycholoog Barkley (2006) zegt hierover het volgende: “Om deze reden kan bijvoorbeeld een kind wel urenlang de aandacht vasthouden bij een video-game (externe prikkels) maar is hij niet in staat om meer dan een paar minuten aan zijn huiswerk te blijven”. (Barkley 2006, p.317). Ik kan me zo voorstellen dat inzetten van bepaalde digitale didactische hulpmiddelen bij kinderen het ontwikkelen van zelfregulering bij het leerproces niet bevorderen…Maar er zijn natuurlijk ook weer digitale hulpmiddelen die wel rekening houden met de ontwikkeling van de zelfregulering..

  5. Maar het gaat er dan toch om wat het kind in de video-game aan het doen is. Stel dat het voor het spelletje continue moet optellen en aftrekken. Dat is dan toch prima?

    Is het probleem niet gewoon dat er niet altijd de “juiste” software gebruikt wordt en dat vooral de meesters en de juffen niet echt ict-vaardig zijn?

    Is in je eentje op je kamer huiswerk maken nog wel van deze tijd? Moet je niet gewoon gezamenlijk in de klas (of via een digitale connectie) met anderen problemen oplossen. Waarbij het de taak van de docent is een zodanig model te hanteren zodat iedereen ook aan bod komt? Lukt mij nog niet dit zo te verwezenlijken, is voor mij wel een doel.

    Ik ken trouwens vele volwassenen die dat snoepje ook direct pakken, waaronder ik.
    Het verschil met een kind is dat ik daar achteraf dan spijt van heb, een kind waarschijnlijk niet. 🙂

  6. Het lastige is dat onderzoeken naar de effecten van computergebruik onder kinderen en jongeren geen eensluidende resultaten opleveren. De Nationale Academie voor Media & Maatschappij publiceerde in mei 2012 een onderzoek over Social Media Stress onder jongeren:
    http://www.kidsenjongeren.nl/wp-content/uploads/2013/02/Onderzoekrapportage-Jongeren-lijden-aan-Social-Media-Stress-SMS-mei-2012.pdf
    Uit dit onderzoek bleek dat jongeren bang zijn om dingen te missen (FOMO: Fear of Missing Out) en stress ontwikkelen door de online druk van de vriendengroep. Andere onderzoeken tonen ook positieve effecten aan. Larry Rosen (psycholoog aan de Cal State Domingues Hills University) toonde in een onderzoek aan dat social media voor verlegen kinderen een veilige kans biedt om uit hun schulp te kruipen, zonder direct met de reacties te worden geconfronteerd. Het bedrijfsleven is overwegend positief over het gebruik van social media, zowel als hulpmiddel bij werving en selectie van personeel als voor aanvulling en uitbreiding van de interne communicatie. Veel ondernemers hebben een specifiek contactpersoon aangewezen die werknemers adviseert over het gebruik van social media. Ten aanzien van kinderen en jongeren zijn de onderzoekers het over één ding eens: er is grote behoefte aan een nieuw bewustzijn en een betere begeleiding van jongeren, zodat zij meer controle krijgen over hun eigen internetgebruik!

Geef een reactie

