System Approach Model – vraag

Ik ben momenteel bezig het leerplan te herontwerpen met de System Approach Model (Dick, Carey & Carey, 2009). Ik ben momenteel aanbeland bij de volgende stap: Werk criterium gebaseerde testen uit. Vanuit de voorgaande stappen heb ik 14 leerdoelen (1 algemeen leerdoel). Mijn vraag luidt: hoever moet ik deze stap uitwerken? Als ik alle leerdoelen geheel uitwerk conform de stappen van DCC tot en met beoordelingsformulier (of ander instrument), loopt het aantal pagina’s drastisch op. Zouden enkelen uitwerkingen als voorbeeld volstaan?

3 thoughts on “System Approach Model – vraag

  1. Hoi Tijmen,

    Naar mijn idee is het voldoende indien je de doelen categoriseert (bv. declaratief, procedureel en conatief of wat traditioneler kennis, vaardigheden en persoonskenmerken) en dan per categorie één of enkele doelen opneemt. Is dat een werkbaar idee?

    Groet,

    Johan

  2. Hoi Johan,

    Allereerst dank voor je reactie! Ik heb het idee dat we nog niet op een lijn zitten. On nog concreter te zijn ontstond mijn vertwijfeling toen ik het betreffende hoofdstuk aan het lezen was en stuitte op tabel 7.5 bladzijde 156. Deze detaillering levert voor 14 leerdoelen veel pagina’s op. Mijn huidig idee is om 1 leerdoel op deze wijze uit te weren, fungerend als voorbeeld.
    N.B. Ik heb de lijn van gedragsindicatoren tot leerdoelen gelabeld met de taxonomie van Romiszowski, om zo vast te stellen of alles congruent is.

    Groet, Tijmen

  3. Hoi Thijmen,

    Had niet helemaal scherp gelezen; het betreft de stap van het construeren van toetsing. Mij lijkt als je maar één leerdoel uitwerkt, je wel kunt laten zien dat je de toetsconstructiehandelingen begrijpt en kunt uitvoeren, maar niet of bijvoorbeeld de toetsvorm waarin de items die je construeert op basis van je leerdoel, congruent is met de uitgangspunten (visie) van je ontwerp. Of behandel je deze kwestie in de onderbouwingen van je ontwerp? Zo niet, kun je dan niet beter één toets centraal stellen als voorbeeld in je ontwerp i.p.v. één leerdoel, en hoe je deze geconstrueerd hebt? En dan met een toetsmatrijs de validiteit (i.c. congruentie leerdoel en toetsitem) inzichtelijk maken? Of gaat het geheel dan weer uitdijen?

    Groet,

    Johan

Geef een reactie

