Pruductnominatie Ellen

Beste MLI’ers

Aan de hand van het Spinnenwebmodel van Van den Akker heb ik het curriculum van de Pabo HR geanalyseerd. Jullie kunnen deze vinden in bijlage 1 van mijn document.
Eventueel kun je  ook terecht op mijn weglog To my Enely.

Graag ontvang ik feedback. Daarbij heb ik de volgende vraag:
Opvallend vond ik dat ik uiteindelijk niets op nano niveau heb beschreven. Zien jullie een mogelijkheid waar ik dit niveau nog zou kunnen beschrijven?

hartelijke groet,

Ellen

6 thoughts on “Pruductnominatie Ellen

  1. Beste Ellen,
    Hierbij mijn feedback op jouw stuk:

    Naam product: Ontwikkelen naar een volwaardig muziekonderwijs
    Naam student: Ellen de Vugt
    Beoordeling door Marc van Herwaarden

    Kwaliteit: Ruim voldoende
    Betrouwbaarheid: Goed
    Innovativiteit: Matig
    Taalgebruik: Goed

    Ik heb bewondering voor de manier waarop je de verschillende componenten van het curriculair spinnenweb hebt geanalyseerd op de vijf niveaus van leerplanontwerp die Van den Akker en Thijs (2009) beschrijven. Toch blijkt dat lastig te zijn, wellicht kun je toch proberen om de vijf niveaus afzonderlijk te beschrijven en een aparte componentenanalyse te maken? Van den Akker en Thijs hebben deze onderdelen ook in verschillende hoofdstukken opgenomen. Wat mij enorm heeft geholpen, is om de componenten van het curriculair spinnenweb te gebruiken om een analyse van de sterke en zwakke punten in het huidige curriculum te maken. Afstemming met collega’s (of eventueel studenten) is daarbij belangrijk om te komen tot een objectieve analyse (in het kader van “vraag niet aan een kalkoen wat die met kerst wil eten”). Op deze manier kan de analyse (analyse, de eerste stap in de ADDIE structuur) worden gebruikt om in het daarop volgende ontwerp (design, de tweede stap in de ADDIE structuur) innovatieve keuzes te maken en te verantwoorden (dan kan ook je analyse al goed scoren op het punt innovativiteit). Op NANO niveau geldt de individuele leerweg van de student, wat zich kan vertalen naar het formuleren van persoonlijke leerdoelen door de student en het verantwoorden van de persoonlijke ontwikkeling van de student (bijvoorbeeld in de vorm van portfolio’s). Dat zou je wellicht kunnen verwerken in het vak muziek? Je taalgebruik is prettig en correct en je verwijst waar nodig naar de bronnen die je hebt geraadpleegd. Bij ‘leeractiviteiten’ verwijs je naar jezelf (LA1), maar de lezer heeft in principe geen toegang tot die bron om het gestelde te verifiëren. Wellicht kun je aangeven welk onderzoek is verricht en welke conclusies daaruit kwamen, zonder naar LA1 te hoeven verwijzen?

    • Hallo Marc,

      Dank voor de feedback. Je hebt gelijk dat de analyse kritischer zou kunnen. Wat ik wel heb bereikt is dat ik verticale lijnen en samenhangen ontdekte.
      Over mijn La1 maak je een terechte opmerking over de bereikbaarheid van dit document. Ik ga dit veranderen.

      Hartelijke groet,

      Ellen

      • Sorry Ellen dat ik me hier mee bemoeit maar ik denk dat als je LA1 een voldoende heeft gekregen kan je dat aanvoeren.

Geef een reactie

