Opinie: “Excellente leraren gebruiken ict” – Kennisnet

Manuela Bazen-Steenkamp

See on Scoop.itMaster Onderwijskunde Leren & Innoveren

Ict-bekwaamheid van leraren is de laatste tijd een veelbesproken onderwerp. Moet ict onderdeel worden van de wettelijke bekwaamheidseisen van docenten zoals Mohammed Mohandis van de PvdA voorstelt?

Manuela Bazen’s insight:

Ja, ik vind van wel. De argumenten in het artikel:

– Inzet van ict bij leren en lesgeven verbetert aantoonbaar de motivatie, de leerprestaties en de leersnelheid van leerlingen. Daarom moeten leraren leren hoe ze ict in hun lessen kunnen gebruiken.

– Simulaties zijn uitermate effectief om te begrijpen wat de relatie is tussen de natuurkundige begrippen kracht, snelheid en versnelling.

digitale prentenboeken vergroten het verhaalbegrip bij kleuters.

– Leerlingen willen meer tijd aan leren besteden omdat zij leren met ict aantrekkelijk vinden.

– Met ict kan de leraar zijn instructie effectiever inrrichten, wat de prestaties ten goede komt.

– Wanneer leerlingen thuis een opgenomen les of woordjes oefenen met een…

View original post 59 woorden meer

One thought on “Opinie: “Excellente leraren gebruiken ict” – Kennisnet

  1. dit is een goede stuk. Ik vraag me af, nadat we vandaag de product bespreking hadden waarom pas je niet het Backward Model toe? Ik wil me niet opdringen met deze advies, maar als ICT docent kan ik je wel begrijpen aan voel ik met je. maar in BM model kan je de worden van Manuela als desired results nemen (eerste stap van het model). als tweede stap (determine acceptable evidence) kan je denken aan het vaststellen dat in de drie domeinen (office, internet en media – hier vallen al je 12 punten onder, mits juist verdeelt) evidence van knowledge zijn (bv in office domein – het hebben of halen van een ECDL of MOS certificaat). HIermee kan je ook flink gaan diferentieren en dat cafetaria model van Dolf inzetten. als je dit alles hebt kan je door RLO (reusable learning object) model je curriculum in elkaar zetten. even een paar gedachten. Voel je je niet verplicht om iets ermee te doen. Als je wat meet wil sparen hoor ik het wel.

Geef een reactie

