Halffabrikaat Nicole van Spronsen

Op mijn blog staat mijn halffabrikaat. Opmerkingen en suggesties GRAAG!

Advertenties

3 thoughts on “Halffabrikaat Nicole van Spronsen

  1. Beste Nicole,

    Ik was benieuwd naar jouw bijdrage aangezien je ook werkzaam bent bij een technische opleiding, ik zal je blog blijven volgen! Hieronder volgt een uiteenzetting conform het beoordelingstemplate.

    Kwaliteit: 5
    Zou je in de aanleiding een koppeling kunnen maken met het eerste leerarrangement (LA1) en de ‘zin in leren’? Tevens schrijf je te willen onderzoeken of de ‘zin in leren’ wordt geprikkeld door het nieuwe ontwerp, verwacht je dit te kunnen realiseren binnen het tweede leerarrangement (LA2)?
    Je stelt dat er een aantal overwegingen nodig zijn tot het komen van een geschikt ontwerpmodel, dit zou naar mijn idee verder uitgewerkt kunnen/moeten worden. Op basis van welke overwegingen heb je de vijf ontwerpmodellen geselecteerd (denk aan het uitgangspunt: school/opleiding). De huidige selectie, met uitzondering van het Systems Approach Model (Dick, Carey & Carey), voldoen volgens mij niet aan de criteria van de systeemmodellen. Je zal deze modellen dan moeten uitbreiden/aanpassen om hieraan te voldoen (verplichting vanuit LA2).
    De beschrijving van de ontwerpmodellen blijven oppervlakkig, het zou sterker zijn wanneer dit meer diepgang heeft. De onderstaande punten zouden conform de Rubcris van het tweede leerarrangement (LA2), het uitgangspunt moeten zijn in de vergelijking/selectie:
    – leer theoretische principe en de visie die ten grondslag ligt aan het model;
    – conceptuele verklaring van het model;
    – sterke van het model;
    – zwakte van het model.

    In een bijeenkomst van het tweede leerarrangement stelde Hanneke dat het Curriculair Spinnenweb een goed instrument is om het curriculum te beschrijven. Dit zou jouw beschrijving meer structuur kunnen geven, wellicht aangevuld met leerplanniveaus (Akker, 2009, p.10).

    Betrouwbaarheid: 7
    Het merendeel van de uitspraken is onderbouwd met (wetenschappelijke) bronnen, dit maakt het betrouwbaar. Sterker zou zijn om alle uitspraken te onderbouwen. De literatuurlijst bevat bronnen waar niet naar verwezen wordt.

    Innovativiteit: 5
    De geselecteerde onderwijsmodellen zijn niet innovatief, dit geldt ook voor de manier van vergelijken (dit ontbreekt eigenlijk). De uiteindelijke keuze voor het ontwerpmodel is nog niet gemaakt, wellicht bied dit in relatie tot de ‘aanleiding’ nog ruimte tot innovativiteit.

    Correct taalgebruik: 8
    Prima in orde. Wanneer ik het document lees wordt duidelijk dat het de status concept heeft. In grote lijnen correct, maar in detail zouden delen beter op elkaar kunnen aansluiten (correcte overgangen).

    Succes met LA2!

    Groet, Tijmen

    Gebruikte bron:
    Akker, J & Thijs, A (2009). Leerplan in ontwikkeling. Enschede: Stichting leerplan ontwikkeling.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s