Eerste deelproduct Marc van Herwaarden

Beste vrienden,

Op mijn blog vinden jullie onder het tabblad ‘Opdracht’ mijn eerste deelproduct.

Link: http://marcvanherwaarden.wordpress.com/about/

Het heeft niet de vorm van een thema, maar is een verslag van een bespreking van een hele dag met de onderwijsmanager en leden van de curriculumcommissie. Vanuit het ontwerpmodel van Van den Akker en Thijs hebben we stapsgewijs een basis beschreven van waaruit we een geheel nieuw curriculum gaan ontwerpen voor het studiejaar 2014-2015. Dit concept moet medio juni gereed zijn. De eindopdacht van LA2 loopt parallel aan dit ontwerpproces voor de opleiding Leisure Management.

Graag jullie reacties!

4 thoughts on “Eerste deelproduct Marc van Herwaarden

  1. Kwaliteit 7
    Betrouwbaarheid 8
    Innovativiteit 7
    Correct taalgebruik 8

    Hallo Marc,
    Ik heb je verslag voor de curriculumcommissie gelezen. Ik vind het een duidelijk verhaal betreffende de nieuwe opzet van de opleiding Leisure Management. Het spinnenwebmodel van v.d. Akker is consequent toegepast en dat geeft een goed overzicht van de opleiding.
    Wel heb ik nog een paar vragen/opmerkingen bij je stuk:
    – Ik zou zelf de namen en functies van collega’s uit gepubliceerde stukken weglaten. Ten slotte is het blog openbaar. Maar wellicht heb je dat goed doorgesproken met je collega’s
    – Er is een bewuste keuze gemaakt om te werken met het model van v.d. Akker. Ik kan echter niet de argumenten terugvinden van deze keuze, noch de andere modellen die in het keuzeproces zijn meegenomen
    – Verder vind ik in het verslag een een weerslag van de koersbepaling. Ook hier is niet altijd te herleiden hoe men tot deze keuzes gekomen is. Wat was de vertreksituatie en wat veranderd er? Ik denk daarbij vooral aan de vertaalslag die gemaakt moet worden naar je team. Belangrijk is het om breed draagvlak te krijgen voor onderwijsverandering om een grotere kans van slagen te hebben bij vernieuwing van de opleiding Leisure management. Zeker gezien de strakke tijdsplanning is het belangrijk goed na te denken over het betrekken van het brede docententeam. Ik haal daarvoor een citaat aan van Bandura:
    – “There are no quick fixes to educational maladies. The impediments to educational innovation have many sources and take many forms. Instituting innovations adds to teachers’ already heavy workloads. Having previously seen touted educational reforms fall victim to their own inflated claims, many teachers meet proffered remedies with indifference or masked resistance.”
    “Teachers’ sense of self-efficacy is one of the best predictors of their willingness to adopt new educational practices and to stick with them.” (Bandura, 1997, p. 256)
    Bron: Bandura, A. (1997). Self-efficacy. The exercise of control. New York: W.H. Freeman and Compagny
    Succes met het samenstellen van de plannen voor het eerste jaar LM. Ik ga het met interesse volgen!
    Groet,
    Heleen

  2. Beste Marc,

    Zoals je schreef heeft jouw verslag niet de vorm van een thema. Bij de beoordeling vindt ik het dan ook lastig om het verslag te positioneren ten opzichte van de thema’s.
    Ikzelf vindt elementen terug van thema 1, maar voornamelijk thema 2. Het element uit thema 1 is de beschrijving van het gepresenteerde onderwijsmodel van Van den Akker. Het zou naar mijn mening sterker zijn om een onderbouwing van de keuze van het onderwijsmodel te beschrijven, hierin opgenomen de vergelijking met andere onderwijsmodellen (zie Rubcris LA2).
    De beschrijvingen van de niveaus van leerplan(ontwikkeling) zijn helder geschreven. In de verschillende niveaus volgen beschrijvingen van visie en competenties. Wellicht de visie en (ontstaan) competentie nadrukkelijker scheiden op alle niveaus. Voor de niveaubeschrijving heb ik twee vragen:
    – SUPRA niveau: Waar worden de Dublin descriptoren van afgeleid (internationaal)?
    – In de beschrijving komt de visie van de Hogeschool Rotterdam (HR) op hoe studenten leren aanbod. Is dat het Rotterdams Onderwijsmodel?

    In hoofdstuk 3 worden de belangrijkste keuze gepresenteerd. Deze zijn helder beschreven, maar bij mij ontstond de volgende vraag: zijn deze overwegingen gemaakt op basis van het gekozen ontwerpmodel? Zo ja, het beschrijven van de achterliggende motivatie maakt het sterker.
    Ik realiseer mijzelf dat ik een aantal maal geschreven heb dat onderbouwing ontbreekt, maar als het een feitelijke verslaglegging geen probleem. In het kader van LA2, wellicht noodzakelijk dat (alles) onderbouwd is.

    Kwaliteit 7
    Betrouwbaarheid 7
    Innovativiteit 7
    Correct taalgebruik 8

    Succes met LA2!

    Groet, Tijmen

  3. Beste Marc,

    Hierbij een kleine aanpassing (kon mijn vorige reactie helaas niet aanpassen).
    Kwaliteit 7:
    Deze vindt ik lastig te beoordelen, zie mijn eerste twee alinea’s.
    Betrouwbaarheid 7:
    Ruim voldoende, meer onderbouwing zou sterker zijn.
    Innovativiteit 7:
    Lastig te beoordelen bij een verslaglegging van een feitelijke situatie (zie ook mijn eerste twee alinea’s).
    Correct taalgebruik 8: Niets op aan te merken, het verslag leest prettig.

  4. voor mij ga je te snel. ik ben nog steeds aan het worstelen met thema 2. daarom een korte reactie op H4.3 en bijlage 2.
    – voor iemand die van buiten HBO komt (zoals ik) is je tabel best moeilijk te begrijpen. bv: welke zijn de drie kernactiviteiten?
    – wat is het beeld van de studenten op deze opleiding? of vind je niet belangrijk hen bij te betrekken?
    – de sterke en zwakte punten zouden beargumenteerd worden: waarom is sterk en waarom is zwak. Wie zegt dat en kan je dat ook uit literatuur onderbouwen?
    – in hoe verre is het zijn van de studenten meegenomen. Jij schrijft dat ze “Studenten zijn sociaal en mensgericht en hebben een open houding.” maar dit staat tegenover het greopsverband waar je in de kolom hiervoor schrijft. Is er een verschil tussen colectiviteit en individualiteit?
    – dan bij de locatie: zijn er drie locaties: school, thuis en stage. hoe weet je dat? heb je ze gevraagd? of is een aanname? daarnaast zijn er ook zwakten aan stageleren? ik lees alleen over zwaktes van op school leren.

    Misschien ben ik een zeurpiet en ik vind het jammer dat ik vanmiddag niet op school kon zijn (8 uur lesgegeven), maar juist dit soort dingen zorgen me hoofdpijn in het realiseren van een juiste analyse van curriculum.

    Succes verder.

Geef een reactie

