Vandaag hebben Tijmen, Nicolette en ik (Marjo) een virtuele leerteambijeenkomst gehad, rondom product 1. Er zijn een aantal vragen die ons bezighouden en waar wij jullie inzicht / antwoord op willen hebben.
1. BOKS staat voor Body of knowledge in de rubrics. Hoe interpreteren jullie deze term binnen de rubrics?
2. Het beschrijven en vergelijken van de modellen doe je naar aanleiding van vijf punten. Wij kunnen niet goed het onderscheid maken tussen visie en leertheoretische principes. Zijn de leertheoretische principes geen onderdeel van de visie? En wat moet er nog meer beschreven worden bij visie?
3. Het blijkt heel lastig te zijn informatie te vinden over visie van een model. Hoe lossen jullie dit op. Waar vind je buiten Valcke (2010) en Coppoolse en Vroegindeweij (2010) informatie over visie/conceptuele grondslag van verschillende modellen (bijv. 4C/ID, 4MAT, spinnenwebmodel, SOI-model Mayer)
4. In les 1 is aan de orde geweest waar je gekozen model minimaal aan moet voldoen. Een aantal stappen zijn toen genoemd uit DC&C of ADDIE? Wij proberen dit terug te vinden. We zien het ook niet in de rubrics of kijken we er overheen?
5. Helder is dat je (half)product op 7 mei op de blog moet staan om te ‘nomineren’ Waar vinden we meer informatie hierover? Wat is de bedoeling van nomineren? Wie nomineert wie? Waar plaats je dit? etc…
Alvast hartelijk dank voor mogelijke antwoorden. We weten dat ieder het druk heeft en wellicht andere doelen heeft op dit moment. Wij merken dat het momenteel voor ons erg moeilijk is peers te vinden die dezelfde doelen binnen dezelfde tijd nastreven, zodat we van elkaar kunnen leren.

7 thoughts on “

  1. Hallo Marjo, Tijmen en Nicolette,

    Hierbij enkele reacties naar aanleiding van je vragen:
    1. BOKS: de fundamentele kennis en vaardigheden die nodig zijn om een beroepsgerelateerde deeltaak, die is afgeleid van een competentie of een combinatie van competenties, te kunnen realiseren in een beroepscontext. Zelf zou ik overigens ook nog fundamentele beroepsgerelateerde persoonskenmerken of ‘values’ willen toevoegen aan de BOKS in het kader van authenticiteit van handelen in een beroepsgerelateerde context;
    2. Jutten (2008) geeft enig soelaas hierbij. Een visie is een beschrijving van het beeld van de toekomst die men wil creëren (Jutten, 2008, p.76). Als het gaat om een opleiding als de bijvoorbeeld de pabo, dan betreft de visie de richting die men wil inslaan met het opleiden van aanstaande leerkrachten en hoe dat eruit ziet als men er samen geraakt. ‘Samen’ doelt op een gedeelde of gemeenschappelijke visie. Dit is eenvoudigweg niet een optelsom van persoonlijke opvattingen (over leren en onderwijzen en het beroepsbeeld), die het meeste voorkomen onder de docenten. Ook zullen a) verplichtingen gesteld op macroniveau (overheid) en mesoniveau (betreffende onderwijsinstelling) en b) de omgeving i.c. ontwikkelingen in de samenleving (denk aan 21st century) en in de wetenschap met betrekking tot leren en onderwijzen, kritisch moeten worden meegenomen om te kunnen spreken van een gedeelde of gezamenlijke visie (Jutten, 2008, p.86). Verder spelen ook op de achtergrond nog epistemologische (leer van de kennis) en ontologische (leer van het zijn) opvattingen een rol.
    Al deze aspecten maken deel uit van een visie die als een spin in het curriculaire web zit. Ze stuurt en geeft richting aan het in samenhang ontwikkelen van alle curriculaire elementen; van leerdoelen tot en met toetsing (Van den Akker, 2003). De mate van sturing en/of richting hangt weer af van of je een monolithisch, eclectisch of integratief uitgangspunt hierbij inneemt (Van Oers & Janssen-Vos, 2000).
    3. De visie i.c. leertheoretische grondslag van een model is deels al blootgelegd in diverse literatuur als bijvoorbeeld Reigeluth (1999) of Valcke (2010). Ook in diverse artikelen is dit onderwerp van beschrijving (Bradford, Hess & Regan, 2008; North, 2012). Tot slot kun je op basis van je kennis van de leertheorieën, zelf ook de ID-modellen analyseren. Dat is wel een iets lastigere klus, aangezien je eerst enkele operationaliseringen van die leertheorieën zult moeten hebben/maken, die je vervolgens gebruikt voor je analyse van de door jou uitgekozen modellen;
    4. … ;
    5. Onder ‘Werkwijze’ staat een document ‘Draaiboek productbespreking’. Daarin vind je enkele antwoorden op de door jou gestelde vragen.

    Hopelijk hebben jullie iets aan bovenstaande opmerkingen.

    Groet,

    Johan

    • Nog even naar aanleiding van punt 1. Het gaat hier dus om de BOKS van een MLI ‘er in het kader van onderwijsontwerpen. Voorbeeld van BOKS bij criterium 1 in de rubrics is dan dat de MLI’er knowledge heeft van de leertheorieën en de skill om deze te herkennen in een ID-model om vervolgens “het leertheoretische principe […] die er aan ten grondslag ligt te kunnen beargumenteren”. Al varende in het Cartesiaanse water, toch enige twijfel bij het voorbeeld van een skill. ‘Herkennen’ is ook een voorbeeld van knowledge…

  2. Johan. Hartelijk dank voor je prachtige antwoorden. En voor je tijd. Op kennisniveau denk ik dat ik je kan volgen bij de meeste antwoorden. Mooi dat je het onderbouwt vanuit bronnen. Ik denk dat er nog even over na moet denken en het een en ander op moet zoeken om het echte inzicht te krijgen wat ik nodig heb om de kennis te kunnen toepassen en de transfer te maken van je voorbeelden naar mijn product.
    Ik vraag me af hoe ik concreet een stap verder kan komen. Je bronnen bestuderen en kijken of ik precies kan begrijpen en kan navertellen wat jij bedoelt? Ik zoek deelstappen.
    Lastig van mijn vragen op het blog is dat ik wedervragen wil stellen. Ik moet over de schroom heen stappen te erkennen dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt. Jouw onderwerp van je onderzoek dat je vandaag gaat inleveren is visie. Zo te lezen heb je je er goed in verdiept. Wellicht heb ik mijn vragen niet helder gesteld? Mijn vragen zijn misschien ook lastig zonder mijn half-product te zien. Door je antwoorden heb ik in ieder geval geleerd wat ik nog niet weet.

    • Hoi Marjo,

      Op mijn blog heb ik bij thema 3_achtergronden zowel het conceptuele model binnen mijn onderzoek alsmede het schema ‘visieontwikkeling’ van Jutten geplaatst. Wellicht dat het visualiseren het een en het ander verheldert voor je. Zo niet, dan hoor ik het graag.

      Groet,

      Johan

  3. Hallo Tijmen, Nicolette en Marjo,
    Het lijkt erop dat Johan jullie alweer een goede stap verder heeft geholpen. Ten aanzien van vraag 4 verwijs ik graag naar mijn presentatie die onder de tab thema’s staat. Dus op thema gaan staan en dan even naar beneden scrollen, ik licht het maar even toe omdat dit niet altijd helder blijkt te zijn. Daar zien jullie de presentaties van Freddy en van mij staan. En in die presentatie kun je zien dat ik het model van DCC presenteer. In dit leerarrangement hanteren we het model van DCC als uitgangspunt. Dit betekent dat we verwachten dat de verschillende onderdelen die in dit model worden genoemd ook terugkomen in jullie eigen ontwerp. Uiteraard is er ook nog het boek van DCC waarin uitgebreid staat toegelicht wat die verschillende onderdelen betekenen.
    Hopelijk zijn jullie met de reacties weer een stap verder. Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust via dit blog.
    Hartelijke groet, Hanneke

  4. @ Johan en Hanneke: bedankt voor de antwoorden!
    Vanuit de Rubrics tracht ik de vijf geselecteerde ontwerpmodellen op de onderstaande punten te analyseren:
    – De essentie van het model
    – Leer theoretische principe die ten grondslag ligt aan het model
    – Visie op ontwerpen die ten grondslag ligt aan het model
    – Conceptuele verklaring van het model
    – Sterke van het model
    – Zwakte van het model

    Op basis van het antwoord van Johan (wat is een visie) en mijn eigen interpretatie zie ik een behoorlijke overlapping van de essentie (kern) van het ontwerpmodel en de visie op ontwerpen. Of ga ik hiermee de mist in… Is de essentie van het model een feitelijke beschrijving van het ontwerpmodel terug gebracht tot de kern (wellicht meer richting het doel van het ontwerpmodel).

Geef een reactie

